Trimite-ne un email la: contact@clujproperties.ro

Ce ar trebui să știi înainte să te apuci de construcția casei (I)

Blog Imobiliare

Ce ar trebui să știi înainte să te apuci de construcția casei (I)

Documente necesare pentru construirea unei case

Dupa cum probabil te astepti, acesta este un capitol stufos al Scolii de Constructii, dar, din pacate, nu poti ridica o casa fara sa te lovesti de birocratie. Ce poti face insa este sa iti usurezi munca si sa elimini mult din „alergatura” dupa hartii. Trebuie sa fii insa foarte organizat si sa stii ce vrei: ce trebuie sa contina fiecare dosar, fiecare act si fiecare hartie de care ai nevoie, ca sa fii cat mai eficient.

Daca treci pe la primarie pentru un act, intereseaza-te daca mai poti ridica si altul de la ghiseul alaturat. Atentia la detalii, te poate scapa de multe drumuri inutile. Cel mai important insa este sa nu lasi autorizatiile si actele de care ai nevoie sa se acumuleze. Un act luat la timp face procesul de constructie mai usor.

Actele necesare pentru construirea unei case

Cine trebuie sa le obtina si de unde? Inainte de a te apuca de constructia propriu-zisa a casei de vis, trebuie sa treci prin sistemul birocratic si sa obtii toate autorizatiile si avizele necesare, atat din partea primariei, cat si a a altor institutii si companii. In urmatoarele pagini vom trece in revista cele mai importante autorizatii si avize de constructie si modul in care poti intra in posesia lor.

1. Tema de proiectare

Tema de proiectare contine toate elementele importante ale proiectului: suprafete, functiuni, utilitati. Aceasta va fi intocmita dupa discutiile cu arhitectul, in care vei lamuri toate aspectele ce tin de estetica si functionalitatea proiectului, cat si problemele specifice terenului si constructiilor vecine. De asemenea, trebuie adusa in discutie si racordarea la utilitati in aceasta faza. Tema de proiect va ajunge la inginerul proiectant, care va realiza proiectul tehnic in baza acesteia Este important ca aceasta forma finala sa treaca si pe la tine, pentru a sesiza eventualele neconcordante intre tema pe care ai trimis-o si cea pe care a realizat-o arhitectul.

 

2. Cum obtii Certificatul de Urbanism

Certificatul de Urbanism este emis de autoritatile administratiei publice locale. El reglementeaza elementele care caracterizeaza regimul juridic, economic si tehnic al unui imobil, elemente stabilite prin evidentele si documentatiile de urbanism aprobate. Respectarea prevederilor specificate in Planul de Urbanism General (PUG) este obligatorie. Certificatul de Urbanism iti va arata exact ce poti construi pe terenul tau. Acesta contine in general urmatoarele informatii:

 Regimul de inaltime al constructiei

Pozitia viitoarei constructii - aliniamente fata de strada, vecini, etc

Cota de inaltime la cornisa

Valoarea maxima pentru Procentul de Ocupare a Terenului sau POT - acesta este calculat ca raport intre aria construita si aria lotului de teren. Uzual, Procentul de Ocupare a Terenului este de pana la 40% pentru zonele de locuit

Valoarea maxima a Coeficientului de Utilizare a Terenului sau CUT - calculata ca raport intre aria construita desfasurata si aria lotului de teren

Tipurile de avize ce sunt necesare pentru obtinerea autorizatiei de constructie

Mentiuni importante despre Certificatul de Urbanism: acesta este emis exclusiv de catre primarie, prin intermediul Biroului de Urbanism. Pentru obtinerea sa trebuie sa depui urmatoarele documente la biroul de Urbanism din cadrul primariei:

Cerere tip pentru emitere Certificat de Urbanism;

Planuri topografice sau cadastrale - scara 1:500 / 1:2000 sau 1:10000, vizate de oficiul cadastral al judetului sau municipiului pe raza caruia se executa casa, cu indicarea imobilului pe teren;

Document de plata a taxei pentru eliberarea Certificatului de Urbanism.

3. Autorizatia de construire a casei

Avizele din Certificatul de Urbanism se cer pentru a obtine autorizatia de construire a casei, care este obligatorie pentru inceperea lucrarilor. Dosarul pentru obtinerea acestor avize trebuie sa contina urmatoarele documente:

Certificatul de Urbanism

Schita de amplasament a terenului la scara 1:500

Schita de amplasament a terenului la scara 1:2000

Schita de amplasament cu pozitia casei pe teren

Cererea tip

Certificatul de Urbanism are nevoie, dupa caz, si de avize de la urmatoarele societati/regii:

De la Oficiul de Cadastru - daca este in zona agricola, studiu pedologic si Certificat de scoatere a terenului din circuitul agricol

De la Politie - daca terenul se afla intr-o zona speciala

De la Autoritatea Romana de Aviatie - daca terenul se afla in proximitatea unui aeroport

De la MaPN sau SRI - daca terenul se afla in proximitatea unui obiectiv militar

De la Ministerul Culturii si Cultelor - daca terenul se afla pe un sit arheologic sau intr-o zona de interes arheologic

Pe langa aceste avize speciale, s-ar putea sa ai nevoie si de avize de la operatorul de apa canal, de la operatorul de electricitate, gaze naturale, salubritate, sau administratia drumurilor si podurilor.

 

Mentiuni importante despre obtinerea Certificatului de Urbanism: Avizul Ministerului apelor si protectiei mediului se elibereaza ultimul, deoarece pentru obtinerea acestuia sunt necesare toate celelalte avize. In functie de ce iti doresti sa construiesti, Primaria iti poate solicita si intocmirea altor documentatii precum:

PUD - Plan Urbanistic de Detaliu, care trebuie sa respecte prevederile documentatiilor de urbanism anterioare;

PUZ - Plan de Urbanism Zonal;

PUG - Plan de Urbanism General

De asemenea, este important sa stii ca pentru a construi pe un teren aflat in extravilan trebuie mai intai sa il scoti din circuitul agricol si sa il introduci in intravilan. Aprobarea introducerii acestuia in intravilan este data de catre Consiliul Local al localitatii, in functie de Planul de Urbanism Zonal - PUZ-ul existent.

 4. Documentatia necesara obtinerii autorizatiei de constructie

Autorizatia de constructie este actul prin care autoritatea publica locala avizeaza solutia prezentata de tine, avand la baza Certificatul de Urbanism, si iti certifica dreptul de incepere a lucrarii. Dosarul se intocmeste conform Legii nr. 50 / 1991 - Legea privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii si Legea nr. 261 / 2009 ce aproba OUG 214 / 2008 care completeaza si aduce modificari Legii nr. 50 / 1991. Dosarul pentru obtinerea autorizatiei de constructie va cuprinde:

Certificatul de Urbanism

Dovada - in copie legalizata - a titlului asupra imobilului, terenului si/sau constructiei, sau dupa caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi si extrasul de carte funciara de informare actualizat la zi, in cazul in care legea nu dispune altfel

Documentatia tehnica dupa caz: a) DTAC - documentatia tehnica pentru autorizarea executarii lucrarilor de construire; b) DTAD - documentatia tehnica pentru autorizarea executarii lucrarile de desfiintare; c) DTOE - documentatia tehnica pentru autorizarea executarii organizarii lucrarilor

Avizele si acordurile stabilite prin Certificatul de Urbanism

Actul administrativ al autoritatii competente pentru protectia mediului

Dovada privind achitarea taxelor legale

Mentiuni importante cu privire la documentatia autorizatiei de constructie

Trebuie sa stii ca vei avea nevoie de urmatoarele documente scrise:

Lista si semnaturile proiectantilor

Memoriu - date generale, memorii tehnice pe specialitati, date si indici care caracterizeaza investitia, devizul general al lucrarilor, studiul geotehnic, referatele de verificare a documentatiei tehnice si urmatoarele documente desenate:

Planuri generale de incadrare de teritoriu

Plan de situatie privind amplasarea constructiei pe teren

Planuri de specialitati:

arhitectura: planurile arhitecturale ale tuturor nivelurilor, planurile acoperisurilor, sectiuni caracteristice, toate fatadele;

structura: plan si detalii fundatii;

instalatii: schemele instalatiilor - parametri principali si scheme functionale.

Intocmirea Proiectului Tehnic PTh - Porotherm - si a Detaliilor de Executie - D.E.

 

Proiectul tehnic trebuie elaborat in conditiile legii, acesta dezvoltand documentatia tehnica sau D.T. cu respectarea conditiilor impuse prin autorizatia de construire si prin avizele si acordurile obtinute. Proiectul tehnic contine solutiile tehnice si economice de realizare a casei, pe baza acestuia fiind executate lucrarile de constructii autorizate. Proiectul Tehnic este structurat pe specialitati, respectiv: rezistenta, arhitectura si instalatii.

Este important de stiut ca lucrarile nu vor fi executate pe baza Documentatiei Tehnice pentru Autorizarea executarii lucrarilor de Construire - D.T.A.C. Aceasta documentatie serveste doar obtinerii autorizatiei de constructie. Detaliile de executie - D.E. vor prezenta solutiile tehnice de alcatuire si executie indicand dimensiuni, materiale, tehnologii utilizate. Acestea sunt elaborate in baza Proiectului Tehnic, cu respectarea stricta a prevederilor acestuia. Intreaga documentatie tehnica va fi realizata de o echipa de specialisti si verificatori de proiect atestati conform legii, in conformitate cu normativele si codurile de proiectare in vigoare.

Costuri de eliberare a autorizatiei de constructie - autorizatia de constructie este eliberata de Primarie, mai precis de Serviciul de Urbanism din localitatea sau sectorul in care se afla terenul. Taxa de eliberare a autorizatiei de constructie reprezinta 0,5% din valoarea constructiei stabilita pe baza declaratiei, dar si in functie de suprafata desfasurata a constructiei. Valoarea declarata nu va putea fi mai mica decat valoarea determinata potrivit prevederilor legale in vigoare privind impozitele si taxele locale.

 sursa

Expert in imobiliare Wizmo compariimobiliare bumerart



Folosim Cookies Site-ul nostru foloseste cookies pentru a imbunatati experienta navigarii si a oferi servicii mai usor de utilizat.
Informatii detaliate despre cum le folosim in site si cum poti gestiona consimtamantul vei putea gasi in
Termeni si conditii de confidentialitate si Setari personalizate cookies Sunt de acord